Foto's kijken en regelmatig een weekend weg verlengt het vakantiegevoel

Nederlanders geven het liefst niets uit om vakantiegevoel te behouden

Amsterdam, 14 september 2010  - 'Bijna de helft van de Nederlanders droomt regelmatig weg bij zijn of haar vakantiefoto’s om zo het vakantiegevoel vast te houden'. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van online reisbureau Expedia.nl* onder 1000 Nederlandse respondenten van verschillende leeftijden. 38 procent van de respondenten gaf tevens aan regelmatig een weekendje weg te boeken om ontspannen te blijven na de vakantie. Het zijn met name vrouwen die foto's kijken en mannen die een weekend weg boeken. Luisteren naar muziek (29 procent), eten in een buitenlands restaurant (22 procent) en het veranderen van de foto op de achtergrond van de computer (33 procent) zijn andere manieren om het vakantiegevoel vast te houden.

Binnen 2 maanden weer weg
De meerderheid van de respondenten (63 procent) heeft binnen twee maanden na de vakantie de behoefte om weer een weekje weg te gaan. Een op de tien mannen wil binnen een week al weer op reis. 55-plussers kunnen het wat langer stellen zonder vakantie. Eenvijfde van hen gaf aan pas na een half jaar weer behoefte te krijgen aan vakantie.

Drie dagen
Eenderde van de respondenten geeft aan dat een korte vakantie minimaal drie dagen moet duren voordat men zich weer uitgerust voelt. Achttien procent heeft zelfs een week nodig om relaxt te worden. "We zien dat een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking in het najaar er even tussenuit gaat", zegt Olivier Pernoud, Director of Market Management, Expedia.nl. "We weten dat een weekend vaak net te kort is om helemaal tot rust te komen. Dan is het beter om een lang weekend of midweek weg te gaan. Daarom biedt Expedia dit najaar drie hotelovernachtingen aan voor de prijs van twee nachten." De actie geldt voor honderden hotels over de hele wereld, waaronder een aantal in Londen. De Engelse hoofdstad is volgens de laatste boekingscijfers nog onverminderd populair als city trip. Maar ook Parijs, Rome en Amerikaanse bestemmingen zoals Las Vegas, San Francisco en New York doen het goed in het najaar.

Hotel top 5
Een hotel moet de volgende vijf aspecten bieden om de korte vakantie tot een succes te maken. Voor de helft van zowel mannen als vrouwen en voor alle leeftijdsgroepen is een rustige en relaxte atmosfeer in een hotel de belangrijkste factor voor succes. Daarnaast verwacht 45 procent van de respondenten goed en vriendelijk personeel/bediening. Mensen onder de 24 zijn daar iets minder kritisch op dan mensen boven de 45 (39 vs 51 procent). Na atmosfeer en service staat eten centraal. Een goed en uitgebreid ontbijt is voor bijna 40 procent van belang. Met name voor mensen boven de 45 maakt dit een vakantie tot een succes (44 procent). Jongeren vinden het minder belangrijk (30 procent). 38 procent van de respondenten wordt blij van een goed restaurant. Mannen vinden dat belangrijker dan vrouwen (44 vs 33 procent). Net als de oudere generatie ten opzichte van jongeren (44 vs 30  procent). Een zwembad mag niet ontbreken voor een korte vakantie. Eenderde van de respondenten geeft aan de aanwezigheid van een zwembad prettig te vinden. Het is dan met name de jonge generatie (onder de 24) die dit belangrijk vindt (46 vs 22 procent bij een leeftijd boven de 55).

Gratis vakantiegevoel
Eenvijfde van de respondenten geeft aan geen geld te willen uitgeven aan het vasthouden van het vakantiegevoel. 55-plussers zijn dan gieriger dan jongeren (25 vs 12 procent). Een ander vijfde deel geeft echter aan daar wel tussen de 100 en 200 euro aan uit te willen geven. Dat is dan met name de groep mensen tussen 35 en 45 jaar. Maar zeven procent geeft meer dan 300 euro uit om zich te blijven ontspannen na de vakantie.

"We willen ervoor zorgen dat iedereen een welverdiende vakantie krijgt. Daarom is nauw samengewerkt met de hotelpartners om kortingen tot 35% op het verblijf in verschillende hotels wereldwijd te bewerkstellingen", Aldus Olivier Pernoud.

* Onderzoek is uitgevoerd door ResearchNow, internationaal specialist in online- en panelonderzoek, onder 1000 Nederlandse respondenten in de leeftijdcategorien 16-24, 25-34, 35-44, 45-54 en 55+. Het volledige onderzoek is op te vragen via expedia(at)whizpr.nl

Lees meer over: