Reisgedrag millennials: ‘likes’ scoren met vakantiefoto’s net zo belangrijk als de reiservaring zelf

Amsterdam - Millennials vinden enthousiaste reacties van vrienden op vakantiefoto’s net zo belangrijk als de reiservaring zelf. Reizen wordt onder deze ‘digital native’-generatie belangrijker geacht dan het bezit van een eigen huis en auto. Ze oriënteren zich continue op reismogelijkheden, willen graag een authentieke reiservaring en leven zoals de lokale bevolking leeft. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Millennial Traveller Report’ van Expedia, één van ‘s werelds grootste full-service online reisorganisaties, in samenwerking met Future Foundation. Dit onderzoek geeft inzicht in de reistrends en het reisgedrag van de millennials, een generatie die geboren is tussen 1981 en 2000.

Bijhouden ‘travel bucket list’

De waarde die millennials hechten aan reizen is ongekend groot. Ze investeren liever in een mooie reis, dan in een huwelijk of het kopen van een huis en een auto. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat deze doelgroep opgegroeid is met internet en social media, en daardoor een grotere verbondenheid voelt met de wereld dan andere generaties. Een trend onder deze jongeren is het maken van een ‘travel bucket list’. Bij het kiezen van de bestemmingen op deze lijst blijkt social media in vergelijking met andere generaties een zeer invloedrijke bron (42 procent). Daarnaast blijken nabije contacten (vrienden, familie), andere consumenten (review sites, travel blogs) en experts (reisorganisaties) van invloed. Gemiddeld worden er 3,7 bronnen geraadpleegd voordat er een reis wordt geboekt - dit is meer dan bij iedere andere generatie.

Authentieke reiservaringen

Twee op de drie millennials zijn op zoek naar authentieke reiservaringen. Het ontdekken van verborgen parels en leven als een local zijn belangrijk, echter moet de reiservaring wel erkend worden door hun sociale netwerk. Eén op de drie millennials geeft aan dat vrienden die enthousiast reageren op hun vakantiefoto’s net zo belangrijk zijn als de authentieke reiservaring zelf, in vergelijking met 24 procent onder andere generaties. Daarnaast hebben millennials een aversie tegen risico’s die aan het reizen verbonden zijn. Ze vinden het van belang dat de reiservaring geverifieerd is door hun netwerk, want ze willen niet het risico lopen dat de reis tegenvalt. Ook is 59% bewust bezig met zijn/haar veiligheid tijdens de reis. Mogelijk is deze risicomijding de reden voor het raadplegen van vele bronnen voordat er een reiskeuze wordt gemaakt.

Persoonlijke data = personalisatie

Uit het onderzoek van Expedia blijkt verder dat de gemiddelde millennial bereid is persoonlijke informatie te delen in ruil voor een gepersonaliseerd aanbod. Zevenenzeventig procent ziet hier waarde in, in vergelijking met 64 procent onder de niet-millennials. Bovendien is 45 procent bereid persoonlijke data te delen met reisagenten voor speciale aanbieden en kortingen. Om een authentieke reiservaring te krijgen, wenst 80 procent een service die aanbevelingen doet op basis van budget en persoonlijke voorkeuren.

Technologie lost alles op

Deze generatie gelooft verder dat technologie reizen gemakkelijker maakt. Zo is zestig procent geïnteresseerd in reizen met wearables om bijvoorbeeld notificaties tijdens de reis te ontvangen. Daarnaast wil 68 procent gebruik maken van een slimme reiskoffer die te traceren is met de smartphone. Om nieuwe reisbestemmingen te ontdekken wil vijftig procent van de onderzochte millennial-generatie Virtual Reality gebruiken om alvast rond te kunnen kijken op het aanstaande vakantieadres. Technologische reisgadgets zijn dus zeer gewenst.

René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van dit onderzoek: “Millennials hebben een enorm verlangen om hun leven te verrijken met reizen. Ze zijn op zoek naar sociale bevestiging en raadplegen veel bronnen om tot hun ultieme droomreis te komen. Dit type onderzoek geeft veel inzicht in hoe we onze technologie kunnen inzetten voor de consument van nu en de toekomst. Bij Expedia profiteren we van onze krachtige data en deze inzichten om een bijpassende, gepersonaliseerde reiservaring te kunnen bieden. Zo spelen we bijvoorbeeld met onze tool Scratchpad in op de individuele reisbehoefte en nemen we met handige notificaties via de Expedia app een stukje vakantiestress weg, zodat reizigers kunnen genieten van een onvergetelijke reiservaring.”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Future Foundation in opdracht van Expedia, één van 's werelds grootste full-service online reisbureaus. De studie werd in maart 2016 uitgevoerd onder 8.000 consumenten tussen 16 - 64 jaar oud in acht landen. De volledige onderzoeksresultaten zijn te vinden in het ‘Millennial Traveller Report.

Expedia is één van 's werelds grootste online reisbureaus en biedt toegang tot honderdduizenden accommodaties over de hele wereld, inclusief boetiekhotels en grote hotelketens. Bij Expedia vind je daarnaast vluchten van meer dan 400 luchtvaartmaatschappijen, een ruim aanbod aan huurauto’s en diverse activiteiten op de bestemming van je keuze.

Met behulp van speciale online tools helpt Expedia haar klanten bij het verfijnen van hun keuzes en het samenstellen van een reis die aansluit bij de individuele wensen. Met de bekroonde Expedia App kunnen klanten nu ook vluchten en hotels boeken, waar en wanneer dan ook. De mobiele app van Expedia biedt daarnaast handige tools voor het beheren van reizen. Denk bijvoorbeeld aan kaarten van luchthaventerminals, uitchecktijden van hotels, meldingen over de vluchtstatus en routebeschrijvingen naar het hotel.

Met Expedia+, het loyaliteitsprogramma van Expedia, kunnen reizigers bovendien punten verzamelen door vluchten, hotels of een huurauto te boeken op www.expedia.nl en deze punten inwisselen voor korting op hun volgende reis. Bovendien geeft Expedia+ klanten exclusieve toegang tot speciale deals, bonusaanbiedingen en andere voordelen. Ga voor reisinspiratie en -tips naar inspiratie.expedia.nl of bezoek onze Facebook-pagina.

Expedia.nl is onderdeel van Expedia, Inc. en helpt zowel zakenreizigers als vakantiegangers om eenvoudig een reis zoeken, plannen en boeken. In samenwerking met reisleveranciers zorgt Expedia daarnaast voor toenemende vraag en directe boekingen en biedt adverteerders de mogelijkheid om reizigers te bereiken via Expedia Media Solutions. Expedia is tevens de drijvende kracht achter boekingen voor ‘s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen en hotelketens, top consumentenmerken, websites met hoge bezoekersaantallen en duizenden actieve partners via het Expedia® Affiliate Network.

Lees meer over: