Onderzoek Expedia: Nederlandse millennials geven meer om de reisbestemming dan om de reiskosten

Millennials zoeken op verschillende manieren naar hun ultieme reis, waarbij vrienden, familie en social media een zeer invloedrijke bron zijn

Amsterdam – Nederlandse millennials oriënteren zich op verschillende manieren voor hun droomreis, waarbij een authentieke belevenis bovenaan de wensenlijst staat. In deze zoektocht blijkt de reisbestemming belangrijker dan de reiskosten. Daarnaast haalt deze digitale generatie haar reisinspiratie vooral uit een netwerk van vrienden, familie en social media. Dat blijkt uit het ‘Millennial Traveller’-onderzoek van Expedia, één van ‘s werelds grootste full-service online reisorganisaties. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Future Foundation in tien landen, waaronder Nederland. Het rapport geeft inzicht in de reistrends en het reisgedrag van millennials, een generatie die geboren is tussen de jaren 1981 en 2000.

Bestemming maakt het verschil
Maar liefst 45 procent van de Nederlandse millennials geven aan op zoek te zijn naar authenticiteit bij het boeken van een vakantie. Tijdens de zoektocht en vakantieplanning kijken de Nederlandse millennials dan ook vooral naar de reisbestemming (54 procent) om de ideale reis te vinden. Na de reisbestemming zijn vooral de prijs voor het transport (zoals vluchten, transfers en bus/trein) en de accommodatie (28 procent) van doorslaggevend belang, gevolgd door de reisdatums (14 procent).

Wereldwijd liggen deze percentages veel dichter bij elkaar; daar geeft 39 procent aan dat de prijs van de reis en de accommodatie van doorslaggevend belang zijn, 41 procent zegt dat juist de bestemming bepaalt waar zij heen gaan. Dat deze authentieke ervaringen niet altijd lang van tevoren vastliggen, blijkt uit het feit dat dertig procent van de millennials in Nederland wel eens een last minute-vakantie boeken.

Zoekt en gij zult vinden
Voordat Nederlandse millennials hun ultieme reisbestemming vinden, oriënteren ze zich op verschillende manieren. Expedia identificeerde zes profielen van de Nederlandse millennial, waarbij gekeken is naar de manier waarop ze zoeken naar vakanties:

  • De ‘close networker’ (33 procent): deze groep zoekt een reis naar aanleiding van wat anderen hen adviseren te doen via bijvoorbeeld sociale media. Vrienden en familie zijn voor 41 procent van deze groep de meest invloedrijke bron.
  • De ‘global seeker’ (19 procent): een groep die zich extreem goed inleest en gemiddeld 5,2 bronnen, zoals experts en sociale media, raadplegen voor het boeken van een vakantie. Nederlandse millennials raadplegen gemiddeld 1,5 bronnen meer tijdens hun voorbereiding dan het wereldwijde gemiddelde van 3,7.
  • De ‘direct booker’ (18 procent): deze groep bestaat uit individuen die zich vooral grondig verdiepen in het aanbod van online reisorganisaties.
  • De ‘price comparisor’ (13 procent): de millennial die tot deze groep behoort, laat zich verleiden door een goede prijs. Ze oriënteren zich vooral op prijsvergelijkingssites.
  • De ‘blog believer’ (9 procent): het sterk stijgende aantal reisblogs is een ideale bron voor deze groep millennials. Ze halen de meeste reisinspiratie uit travel blogs en zoeken online meer naar beeldmateriaal en video’s dan andere millennials.
  • De ‘traditional’ (8 procent): deze kleine groep millennials laat zich beïnvloeden door het advies van een reisbureau.

Sociale media
Uit het onderzoek blijkt verder dat gemiddeld vijftien procent van de Nederlanders aangeeft dat foto’s en video’s die anderen plaatsen op social media van invloed is op de keuze van de volgende reisbestemming. De groep millennials onder de Nederlanders is daar echter een stuk gevoeliger voor. Zeker dertig procent van deze groep laat zich beïnvloeden door zijn digitale vriendennetwerk. De grote invloed van sociale media op het zoeken en boeken van vakanties door millennials is in alle onderzochte landen te zien. China spant hierbij echter de kroon, zeker zestig procent van hen geeft aan beïnvloed te worden door ervaringen van anderen via sociale media.

Technologie: voor, tijdens en na de vakantie
93 procent van de Nederlandse millennials heeft een smartphone, bijna negentien procent leest vanaf een e-reader en bijna acht procent loopt rond met een wearable device. Technologie is ook tijdens vakantie onmisbaar geworden voor deze groep. Zo geeft 33 procent van hen aan wel interesse te hebben in het dragen van een apparaat dat de temperatuur van de hotelkamer aanpast aan de lichaamstemperatuur. Ook in de voorbereiding en tijdens het reizen gebruiken millennials duidelijk meer digitale hulpmiddelen dan de ‘gemiddelde Nederlander’. High-tech snufjes, zoals het vooraf checken van de reisbestemming via een virtual reality-bril, spreekt 23 procent van hen wel aan. Bijna zestig procent van de millennials maakt graag gebruik van een koffer met sensor, zodat die altijd en overal getraceerd kan worden.

René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van dit onderzoek: “Het Millennial Traveller-onderzoek onderstreept dat millennials zoeken naar avontuur, authenticiteit en onafhankelijkheid. Reizen is een belangrijke manier om daar invulling aan te geven. Het is voor Expedia belangrijk inzicht te hebben in de wensen van reizigers in alle leeftijdsgroepen, ook in de millennial reiziger, die een stukje van de toekomst van reizen laten zien. Studies als deze, gecombineerd met patronen in boekingsgegevens, helpen ons om reizigers beter van dienst te kunnen zijn, onze diensten te verbeteren en om te innoveren in technologie, zodat we kunnen anticiperen op de behoeften van de toekomstige reizigers.”

***
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Future Foundation in opdracht van Expedia, één van 's werelds grootste full-service online reisbureaus. De studie werd in maart - september 2016 uitgevoerd onder consumenten tussen 16 - 64 jaar oud in tien landen. Onlangs zijn de resultaten van 1.000 Nederlandse respondenten toegevoegd aan dit onderzoek waardoor nu ook de Nederlandse resultaten afgezet kunnen worden tegen het wereldwijde gemiddelde en respondenten uit andere landen.

Over Expedia
Expedia is één van 's werelds grootste online reisbureaus en biedt toegang tot honderdduizenden accommodaties over de hele wereld, inclusief boetiekhotels en grote hotelketens. Bij Expedia vind je daarnaast vluchten van meer dan 400 luchtvaartmaatschappijen, een ruim aanbod aan huurauto’s en diverse activiteiten op de bestemming van je keuze.

Met behulp van speciale online tools helpt Expedia haar klanten bij het verfijnen van hun keuzes en het samenstellen van een reis die aansluit bij de individuele wensen. Met de bekroonde Expedia App kunnen klanten nu ook vluchten en hotels boeken, waar en wanneer dan ook. De mobiele app van Expedia biedt daarnaast handige tools voor het beheren van reizen. Denk bijvoorbeeld aan kaarten van luchthaventerminals, uitchecktijden van hotels, meldingen over de vluchtstatus en routebeschrijvingen naar het hotel.

Met Expedia+, het loyaliteitsprogramma van Expedia, kunnen reizigers bovendien punten verzamelen door vluchten, hotels of een huurauto te boeken op www.expedia.nl en deze punten inwisselen voor korting op hun volgende reis. Bovendien geeft Expedia+ klanten exclusieve toegang tot speciale deals, bonusaanbiedingen en andere voordelen. Ga voor reisinspiratie en -tips naar inspiratie.expedia.nl of bezoek onze Facebook-pagina.

Expedia.nl is onderdeel van Expedia, Inc. en helpt zowel zakenreizigers als vakantiegangers om eenvoudig een reis zoeken, plannen en boeken. In samenwerking met reisleveranciers zorgt Expedia daarnaast voor toenemende vraag en directe boekingen en biedt adverteerders de mogelijkheid om reizigers te bereiken via Expedia Media Solutions. Expedia is tevens de drijvende kracht achter boekingen voor ‘s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen en hotelketens, top consumentenmerken, websites met hoge bezoekersaantallen en duizenden actieve partners via het Expedia® Affiliate Network.

Expedia, Expedia.nl en het vliegtuiglogo zijn handelsmerken van Expedia, Inc in de Europese gemeenschap en enkele andere rechtsgebieden. Alle andere handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren © 2015 Expedia, Inc. Alle rechten voorbehouden. CST: 2029030-50.

Meer informatie
Whizpr
Julien Harbers / Mandy Visser
Tel.: 0317 410483
E-mail: expedia(at)whizpr.nl