Onderzoek Expedia: Nederlanders wereldwijd minst bereid salaris in te leveren voor extra vakantiedagen

• Nederlanders zijn ontevreden met het aantal vakantiedagen per jaar;
  • Voor één extra vakantiedag zijn Nederlanders bereid een week alcohol of seks op te gevenNederlanders zijn ontevreden met het aantal vakantiedagen per jaar;
Amsterdam – Ondanks dat Nederlanders gemiddeld 25 vakantiedagen per jaar krijgen, heeft bijna de helft van hen (45 procent) het gevoel dat ze eigenlijk te weinig vakantietijd heeft. De bereidheid om salaris in te leveren voor extra vakantiedagen is echter met vier procent het laagste wereldwijd. Daarentegen zijn Nederlanders wel bereid een week alcohol of seks op te geven voor één extra vakantiedag. Dit blijkt uit de resultaten van het Expedia Vacation Deprivation-onderzoek, een jaarlijks wereldwijd onderzoek van Expedia, ’s werelds grootste full service online reisorganisatie, naar de vakantiegewoonten en -behoeften van werknemers.

Niet genoeg vakantie
Expedia omschrijft de term ‘Vacation Deprivation’ als het gevoel dat je niet genoeg vakantie hebt gehad of dat je een deel van je vakantiedagen niet opneemt. Wereldwijd deelt 50 procent dit gevoel, bij Nederlanders is dit 45 procent. Het feit dat Nederlanders jaarlijks gemiddeld maar 22 dagen opnemen, lijkt dat gevoel tegen te spreken. Totdat je de redenen daarvoor bekijkt. Zevenentwintig procent neemt bijvoorbeeld niet alle dagen op, omdat ze dagen willen sparen om het jaar erop langer op vakantie te kunnen. Een andere belangrijke reden is dat we het idee hebben dat ons werk of een gebrek aan collega’s het niet toelaat met vakantie te gaan. Geld speelt in elk geval geen rol bij deze beslissing. Slechts zes procent van de Nederlandse respondenten geeft aan dat geldgebrek een reden is om niet met vakantie te gaan. Daarmee scoren we het laagst van alle onderzochte landen wereldwijd.

Seks, alcohol en... toetjes!
Alcohol is ook wat de meeste Nederlanders (43 procent) een week lang zouden opgeven in ruil voor één extra vakantiedag, gevolgd door een week lang geen toetje na de maaltijd (42 procent). Die keuze past perfect in de trend van een gezonde levensstijl die veel Nederlanders aanhangen. Precies daarom is de minst gekozen optie waarschijnlijk ook een week lang niet douchen (4 procent). Twaalf procent van de Nederlanders gaf aan een week lang geen seks te willen ruilen voor één extra vakantiedag. Dat is exact hetzelfde percentage als een week lang geen gebruik maken van internet in ruil voor een extra dagje vakantie. Slechts vier procent van de Nederlanders is bereid salaris in te leveren voor extra vakantiedagen. Dat is het laagste percentage wereldwijd.

Weg van de Hollandse pot
Expedia vroeg alle respondenten ook wat hen het meest blij maakt wanneer ze op vakantie zijn. Het vaakst gegeven antwoord was het eten van nieuwe en andere dingen. Met 65 procent is dat veel meer dan de Italianen (35 procent) en de Fransen (28 procent). Overigens gaven meer Nederlanders aan plezier te beleven aan het feit dat ze tijdens hun vakantie kunnen eten wat (en hoeveel) ze maar willen (31 procent), dan dat ze kunnen drinken wat ze willen (24 procent).

Opmerkelijke resultaten
Het Expedia Vacation Deprivation-onderzoek van 2016 laat nog een aantal opmerkelijke resultaten zien over hoe Nederlanders omgaan met hun vakantiedagen:
  • Het krijgen van meer vakantiedagen staat met 18 procent hoog op het lijstje van secundaire arbeidsvoorwaarden. Op nummer twee welteverstaan. Thuis kunnen werken scoort met 12 procent net iets hoger.
  • Dat Nederlanders goed kunnen plannen, blijkt wel uit het feit dat 70 procent van de Nederlandse respondenten nog nooit zijn of haar vakantie heeft uitgesteld of afgezegd vanwege werk. In Europa kunnen alleen de Britten (78 procent) blijkbaar beter plannen dan wij.
  • In geen enkel land in Europa of Noord-Amerika zegt meer dan twee procent van de respondenten van plan te zijn de volgende vakantie in het Midden-Oosten door te brengen.
Kijk op de Expedia-blog voor een overzicht van het aantal vakantiedagen van de landen die deel hebben genomen aan dit onderzoek, de Vacation Deprivation-scores per land en andere relevante bevindingen.

René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van het jaarlijks terugkerende onderzoek: “Ook vorig jaar namen we gemiddeld 22 vakantiedagen op en hadden we het gevoel dat we tekort gedaan worden als het gaat om het aantal vakantiedagen, zo blijkt uit ons jaarlijkse onderzoek. Gelukkig voelt 77 procent van de Nederlanders zich dit jaar niet schuldig wanneer ze vakantiedagen opnemen. Goed om deze score te zien. Uiteraard moedigen wij iedereen aan om ieder jaar weer te genieten van een welverdiende vakantie en nieuwe plekken te ontdekken.”

Over Vacation Deprivation
Dit onderzoek werd in opdracht van Expedia uitgevoerd door adviesbureau Northstar. De enquête werd online uitgevoerd tussen 12 en 29 september 2016 in Noord-Amerika, Europa, Zuid-Amerika en Pacifisch Azië. In totaal zijn 9.424 volwassenen (in loondienst) van 18 jaar en ouder ondervraagd. Sampling quota en weging zorgen ervoor dat de steekproef voor elk land representatief is in termen van leeftijd en geslacht.

Expedia is 's werelds grootste online reisbureau en biedt toegang tot honderdduizenden accommodaties over de hele wereld, inclusief boetiekhotels en grote hotelketens. Bij Expedia vind je daarnaast vluchten van meer dan 400 luchtvaartmaatschappijen, een ruim aanbod aan huurauto’s en diverse activiteiten op de bestemming van je keuze.

Met behulp van speciale online tools helpt Expedia haar klanten bij het verfijnen van hun keuzes en het samenstellen van een reis die aansluit bij de individuele wensen. Met de bekroonde Expedia App kunnen klanten ook vluchten en hotels boeken, waar en wanneer dan ook. De mobiele app van Expedia biedt daarnaast handige tools voor het beheren van reizen. Denk bijvoorbeeld aan kaarten van luchthaventerminals, uitchecktijden van hotels, meldingen over de vluchtstatus en routebeschrijvingen naar het hotel.

Met Expedia+, het loyaliteitsprogramma van Expedia, kunnen reizigers bovendien punten verzamelen door vluchten, hotels of een huurauto te boeken en deze punten inwisselen voor korting op hun volgende reis. Bovendien geeft Expedia+ klanten exclusieve toegang tot speciale deals, bonusaanbiedingen en andere voordelen. Ga voor reisinspiratie en -tips naar inspiratie.expedia.nl, Expedia’s blog of bezoek onze Facebook-pagina.

Expedia.nl is onderdeel van Expedia, Inc. en helpt zowel zakenreizigers als vakantiegangers om eenvoudig een reis te zoeken, plannen en boeken. In samenwerking met reisleveranciers zorgt Expedia daarnaast voor toenemende vraag en directe boekingen en biedt adverteerders de mogelijkheid om reizigers te bereiken via Expedia Media Solutions. Expedia is tevens de drijvende kracht achter boekingen voor ‘s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen en hotelketens, top consumentenmerken, websites met hoge bezoekersaantallen en duizenden actieve partners via het Expedia® Affiliate Network.

Nederlanders zijn ontevreden met het aantal vakantiedagen per jaar;