Londen, Amsterdam en Parijs meest bezochte shopbestemmingen onder Nederlanders

Amsterdam - Nederlanders reizen het meeste af naar Londen, Amsterdam en Parijs om te shoppen. Naast de Spanjaarden winkelen Nederlanders het meest van alle Europeanen op vakantie. Daarentegen geven Nederlanders naast de Denen het minste geld uit aan vakantieaankopen. Dat blijkt uit Europees shoppingonderzoek van Expedia, 's werelds grootste full-service online reisbureau. Als het gaat om de shopbestemmingen die Nederlanders het liefste bezoeken, staan naast Londen ook Milaan en New York hoog genoteerd op de lijst. Niet vreemd, gekeken naar de populaire ‘Fashion Weeks’ in deze steden. Eerder in september vonden de catwalk-presentaties plaats in New York en Londen en nu staan dergelijke shows ook voor de deur in Milaan en natuurlijk in Parijs, de hoofdstad van de mode.

Londen meest bezochte en geliefde shopbestemming

Nederlanders gaan vooral naar Londen (20 procent), Amsterdam (17 procent) en Parijs (13 procent) om te winkelen. Londen is ook de meest bezochte shopbestemming onder Europeanen (27 procent), gevolgd door Parijs (20 procent) en Milaan (15 procent). Amsterdam is met een nummer 10 notering op de Europese ranglijst wat minder populair. Onze hoofdstad wordt - naast de Nederlanders zelf - het meest bezocht voor fashionartikelen door Duitsers (15 procent), Italianen (10 procent) en Fransen (8 procent).

Als het gaat om de shopbestemming die Nederlanders het liefste bezoeken binnen Europa staat Londen tevens op nummer één (17 procent). Barcelona (10 procent) en Milaan (9 procent) maken deze top 3-ranglijst compleet. Londen (20 procent) is ook koploper op de Europese lijst van favoriete plekken om te winkelen, gevolgd door Parijs (12 procent) en Milaan (11 procent). Buiten Europa is New York absoluut de meest favoriete bestemming voor een shopping trip onder Nederlanders (33 procent) én onder andere Europeanen (41 procent).

Nederlanders grote Europese shoppers

Vijfennegentig  procent van de Nederlanders geeft aan dat ze daadwerkelijk wel eens gaan winkelen op de vakantiebestemming. In navolging van de Spanjaarden (99 procent), zijn Nederlanders hiermee de grootste vakantieshoppers in Europa. Ierland maakt deze top 3-lijst compleet, met 94 procent van de bevolking die op vakantie wel eens door de winkelstraten wandelt op zoek naar leuke items. De Noren (13 procent) en Denen (12 procent) shoppen het minst vaak op vakantie in vergelijking met andere Europeanen.

Hoofdredenen om te shoppen

De voornaamste reden voor Nederlanders om door de winkelstraten te flaneren, is ‘omdat je op reis items (kleding, schoenen, accessoires) kunt kopen die je thuis niet vindt’ (25 procent). Daarnaast gaan Nederlanders graag winkelen omdat ze het simpelweg ‘erg leuk’ vinden (16 procent) en ‘omdat het een activiteit is die hand in hand gaat met vakanties’ (13 procent).

Shoppen steeds belangrijker in keuze reisbestemming

Opvallend is dat shoppen onder de Nederlanders belangrijker is geworden in de keuze van de reisbestemming in de afgelopen jaren. In 2016 is meer dan één op de vijf Nederlanders (22 procent) op reis gegaan waarbij shoppen een belangrijke rol speelde in de keuze van de reisbestemming. In 2015 was dit slechts 15 procent van de bevolking en in de jaren daarvoor minder dan 5 procent.

Nederlanders zuinige shoppers

Waar Europees gezien gemiddeld 486 euro wordt uitgegeven aan vakantieaankopen (o.a. aan fashionitems, gadgets en souvenirs), geven Nederlanders ‘slechts’ 343 euro uit aan diverse artikelen. Nederlanders spenderen hiermee naast de Denen (327 euro) het minste geld van alle Europeanen en houden hiermee de naam van zuinig volk in stand. De grootste uitgaven worden gedaan door de Fransen (622 euro), gevolgd door de Spanjaarden (595 euro) en Ieren (577 euro).

De grootste vakantie-aankopen van de Nederlanders zijn kleren (73 procent), schoenen (43 procent), drank/eten (30 procent), souvenirs (23 procent) en sieraden (19 procent). De grootste kwaliteit is volgens Nederlanders te vinden in respectievelijk Londen, Berlijn en het eigen Amsterdam. Londen is tevens de stad waar het meeste geld wordt uitgegeven aan vakantie-aankopen en waar Europeanen naartoe gaan voor de grootschalige Kerst-uitverkoop.

Schoenen in Milaan, juwelen in Parijs

Uit het onderzoek van Expedia blijkt verder dat reizigers in Milaan het beste terecht kunnen voor schoenen en designer outfits. Voor een breed assortiment kleding van alle mogelijke merken kunnen reizigers het beste naar Londen gaan. Modehoofdstad Parijs is op zijn beurt geliefd voor juwelen en verzorgingsproducten. Ook in de minder bekende shopbestemmingen - zoals Antwerpen of Helsinki - vind je voor ieder wat wils. Expedia laat op zijn inspiratie shoppingpagina de beste boetiekjes en bekende winkelgebieden voor verschillende Europese en internationale steden zien. Daarnaast vind je op de Expedia blog diverse tips van lokale bloggers in New York, Marrakesh, Londen en Kopenhagen.

René Nieuwmans van Expedia.nl over het onderzoek: “In ons onderzoek hebben we ook gekeken met wie we het liefste op shopvakantie gaan. Niet een beste vriend of vriendin blijkt het beste reisgezelschap, maar de partner. Aangezien shoppen steeds belangrijker wordt in de keuze van een reisbestemming, helpen we graag om een bestemming te vinden die past bij de shopbehoeftes van reizigers en bij zijn of haar partner. Op onze blog vinden vakantiegangers inspiratie en tips over de beste shop hotspots op verschillende bestemmingen, zodat ze de beste fashionitems kunnen scoren.”

Over het onderzoek

Het shoppingonderzoek is uitgevoerd door Expedia Inc. en geeft inzicht in het shopgedrag van Europese reizigers. Het onderzoek is uitgevoerd in elf Europese landen: UK, Ierland, Duitsland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Italië, Frankrijk, Spanje, Finland en Nederland. Er namen 1000 Nederlandse respondenten aan het onderzoek deel.

Expedia is 's werelds grootste online reisbureau en biedt toegang tot honderdduizenden accommodaties over de hele wereld, inclusief boetiekhotels en grote hotelketens. Bij Expedia vind je daarnaast vluchten van meer dan 400 luchtvaartmaatschappijen, een ruim aanbod aan huurauto’s en diverse activiteiten op de bestemming van je keuze.

Met behulp van speciale online tools helpt Expedia haar klanten bij het verfijnen van hun keuzes en het samenstellen van een reis die aansluit bij de individuele wensen. Met de bekroonde Expedia App kunnen klanten nu ook vluchten en hotels boeken, waar en wanneer dan ook. De mobiele app van Expedia biedt daarnaast handige tools voor het beheren van reizen. Denk bijvoorbeeld aan kaarten van luchthaventerminals, uitchecktijden van hotels, meldingen over de vluchtstatus en routebeschrijvingen naar het hotel.

Met Expedia+, het loyaliteitsprogramma van Expedia, kunnen reizigers bovendien punten verzamelen door vluchten, hotels of een huurauto te boeken op www.expedia.nl en deze punten inwisselen voor korting op hun volgende reis. Bovendien geeft Expedia+ klanten exclusieve toegang tot speciale deals, bonusaanbiedingen en andere voordelen. Ga voor reisinspiratie en -tips naar inspiratie.expedia.nl of bezoek onze Facebook-pagina.

Expedia.nl is onderdeel van Expedia, Inc. en helpt zowel zakenreizigers als vakantiegangers om eenvoudig een reis zoeken, plannen en boeken. In samenwerking met reisleveranciers zorgt Expedia daarnaast voor toenemende vraag en directe boekingen en biedt adverteerders de mogelijkheid om reizigers te bereiken via Expedia Media Solutions. Expedia is tevens de drijvende kracht achter boekingen voor ‘s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen en hotelketens, top consumentenmerken, websites met hoge bezoekersaantallen en duizenden actieve partners via het Expedia® Affiliate Network.